9 de maig a les 19 h

«”Los cálices vacíos”. Modernismo y transgresión en Delmira Agustini y otras poetas hispanoamericanas». Per Mercedes Serna

Clàssics de la poesia. Dins del cicle «De tants dits»

Los cálices vacíos (Montevideo, 1913) és el tercer llibre de poemes de Delmira Agustini (1886-1914), poeta uruguaiana de la generació del 900. Fou l’últim volum publicat en vida de l’autora i suposa una de les obres centrals de la poètica modernista; així mateix, es considera part de la bibliografia inaugural de la lírica femenina de principis del segle XX. En el «Pórtico» del llibre, Rubén Dario va escriure: «De todas cuantas mujeres escriben hoy en verso ninguna ha impresionado mi ánimo como Delmira Agustini. Es la primera vez en que en la lengua castellana aparece un alma femenina en el orgullo de la verdad de su inocencia y de su amor, a no ser Santa Teresa en su exaltación divina”. Ida Vitale va trobar en la poesia d’Agustini una font de novetat i versatilitat. «En su poesía -diu- relucen iluminaciones asombrosas, felicidades expresivas que nacieron y murieron con ellas, que poco tienen que ver con escuelas literarias y que tampoco admiten sucesiones. Poesía discontinua en la que se nos abren ventanas hacia zonas muy luminosas o muy sombrías del sentimiento».

Mercedes Serna Arnaiz

Mercedes Serna és Catedràtica de Literatura Hispanoamericana en la Universitat de Barcelona, on també coordina el Màster d’Estudis Avançats en Literatura Espanyola i Hispanoamericana. És especialista en literatura colonial i autora d’assajos sobre Bartolomé de las Casas, sor Juana Inés de la Cruz, Manuel Gutiérrez Nájera, Pablo Neruda, Gabriel García Márquez i Delmira Agustini, entre d’altres. Ha editat nombrosos estudis sobre cultura i literatura americana, entre els quals destaquen Historia de los indios de la Nueva España (RAE, 2015), La conquista del Nuevo Mundo. Textos y documentos de la aventura americana (Castalia, 2012) o Antología crítica de poesía modernista (Alianza Editorial, 2008).

PROGRAMA

També et pot interessar